​​

Wij kunnen helemaal niets!

Ik hoor het zo vaak: ‘Frank, ik zie helemaal niet op jullie website wat jullie maken.’ Klopt, dat staat er ook niet. Wij maken namelijk spraakmakende oplossingen, en hoe die eruitzien, dat ligt helemaal aan jou.

Een waardeloze oplossing

Het ‘probleem’ bij maatwerk is dat het er voor elke opdrachtgever weer net een beetje anders uitziet. Want iedereen heeft z’n eigen specifieke uitdagingen en daarbij horen specifieke oplossingen. Dat is nou precies wat ons werk zo leuk maakt. Door met de klant mee te denken en zijn of haar kennis en expertise samen te voegen met die van ons, komen we tot die specifieke oplossing. Maar die oplossing is voor een andere klant waarschijnlijk weinig – of helemaal niet – herkenbaar. Zo maakten wij voor Hektracon Steel Solutions een hekwerkconfigurator, een oplossing die voor de engineers van de concullega’s als waardeloos zal worden gezien, omdat deze configurator net niet voldoet aan hun eigen specifieke wensen.

Ter inspiratie

Het probleem is dus dat als wij onze oplossingen concreet gaan benoemen, je als lezer denkt: daar heb ik niets aan. Zo hebben we in het verleden weleens een aantal standaardtools als download aangeboden op onze website. Onze gedachte was, dat als mensen die installeerden ze vast wel geïnspireerd zouden raken en ons zouden bellen: ‘Als jullie dit kunnen, kunnen jullie dan ook niet voor ons een vergelijkbare oplossing voor [xyz] bedenken?!’ Maar die vraag kwam niet. Niet telefonisch, niet per mail. Simpelweg niet één reactie.

Kijk eens door je oogharen

Dat is dus de reden waarom we op onze website niet aangeven wat onze producten zijn. Maar ik nodig je van harte uit om je te laten inspireren door de klantverhalen op onze website. Als je je maar realiseert dat dat wat je leest, de voorbeelden die je ziet, niet onze hele skillset beslaat. We kunnen veel meer dan dat. Zo was Bernardo Greeve, directeur van KG Systems, op zoek naar een manier om zijn bedrijfsproces te verbeteren. Hij vroeg ons om mee te denken, en toen zijn productconfigurator klaar was, zei hij: ‘Deze oplossing gaat veel verder dan wat ik ooit zelf had kunnen bedenken.’ Dus kijk eens door je oogharen en laat je fantasie de vrije loop. Wat je dan bedenkt, dat kunnen wij maken. En dan gaan we vaak nog een stapje verder.

The sky is the limit

Onze oplossingen kennen slechts drie beperkingen. Ten eerste moet dat wat we doen in logische regels zijn te vatten. Als er enige consistentie inzit, is het te programmeren. De tweede beperking is jouw fantasie. Hoe zie je jouw toekomst voor je? Waar wil je heen? Als jij die stip op de horizon zet, helpen wij je wel er te komen. De derde beperking is onze kennis van jouw branche. Beschouw ons maar als dom. Jij hebt de specifieke productkennis, de branchekennis. Wij slechts beperkt. Ik heb geen verstand van tuinkassen, spiltrappen of petrochemische industrie. Jij wel. Door met verschillende mensen uit jouw organisatie te praten, van engineer tot productiemedewerker, van inkoopmedewerker tot accountmanager, komen we bij de ziel van jouw bedrijf. Zo dient dat moment van die AHA-erlebnis zich als vanzelf aan. Zo brengen we stap voor stap de bouwstenen in beeld waarmee jij bij de stip aan de horizon kan komen.

Meer weten?

Nieuwsgierig hoe we met onze aanpak jouw organisatie verder kunnen helpen? We denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met ons op via 06 – 38 14 14 12 of mail naar frank@vroba.nl.

Frank Montrée

Ander nieuws