​​

De weg naar de toekomst: rechte lijn of hinkstapsprong

Ik schreef het al in mijn vorige blog. Bij Vroba geloven we in meedenken met onze klanten, grenzen verleggen en komen tot spraakmakende oplossingen. Maar hoe doen we dat eigenlijk? Heel pragmatisch en onderzoekend.

Een Eskimo verkoop je geen vrieskist

Een oplossing zit ‘m vaak in heel simpele dingen, maar is wel uniek voor elke klant. Eén en hetzelfde ei van Columbus voor iedereen, daar geloven we nou juist weer niet in. Wij zijn ook geen gladde verkopers. Een Eskimo een vrieskist verkopen? Daar doen we niet aan. We verkopen die eskimo liever een zaag, zodat meneer en mevrouw Inuit een wak kunnen zagen om hun spullen koud te houden in de alom beschikbare sneeuw. Heel pragmatisch dus.

Geen wijsneuzerige verbeteranalyse

Dat houdt in dat als we bij een organisatie binnenkomen, we niet met een kant-en-klaaroplossing komen. We komen niet binnen met een batterij aan projectmethodes als IPMA, PMI, Agile, Scrum, Lean, Six Sigma, Lean Six Sigma en PRINCE2. We komen ook niet met een wijsneuzerige verbeteranalyse. We gaan gewoon, heel simpel, in gesprek. En dan willen we niet alleen met de directeur aan tafel, want – met alle respect – die heeft ook niet alle wijsheid in pacht. We willen graag met verschillende mensen, uit alle lagen van de organisatie praten, van engineer tot productiemedewerker, van inkoopmedewerker tot accountmanager. Alleen zo komen we bij de ziel van een bedrijf. Alleen zo dient dat moment van die AHA-erlebnis zich als vanzelf aan. Dat kan ‘m zitten in manieren om processen soepeler te laten verlopen, om saaie, repeterende handelingen weg te nemen of in andere oplossingen die het leven simpeler, aangenamer en sneller maken. Daarbij focussen we ons uiteraard op het engineeringdeel, wij komen niet binnen om eens even je inkoopsysteem aan te passen of je productiesysteem te herindelen. Maar omdat alle systemen met elkaar samenhangen, kan een verandering in het ene systeem natuurlijk altijd een – positieve – invloed hebben op het andere systeem.

In een rechte lijn of via een hinkstapsprong

Op die manier brengen we stap voor stap de bouwstenen in beeld waaraan gewerkt kan worden om bij de stip aan de horizon te komen. Ook de volgorde waarin die stappen gezet kunnen worden, bepalen we in samenspraak. Soms is het slim om van stap 1 in chronologische volgorde naar stap 10 te werken, maar het kan ook slimmer blijken om van stap 2, naar stap 5, naar stap 1 en stap 6 te hinkstapspringen. Om dat goed te bepalen hebben we weer de kennis en expertise uit de organisatie nodig.

Direct aan de slag

Het fijne van deze pragmatische aanpak is dat we oplossingen vinden waar je direct iets mee kunt. Soms gaat het om oplossingen die keiharde euro’s opleveren, vaak zit de oplossing in de hoek van het gebruikersgemak. Soms komen we tot complexe, vergaande oplossingen, vaak zijn de verbeteringen heel eenvoudig en kleinschalig. Maar ook die kleine optimalisaties kunnen een redelijke impact hebben. In ieder geval laten we je achter met die pragmatische zaag, en niet met een zinloze vriezer. Dat beloven we!

Meer weten?

Nieuwsgierig hoe we met onze aanpak jouw organisatie verder kunnen helpen? We denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met ons op via 0183 - 601 451 of mail naar info@vroba.nl.

Frank Montrée

Ander nieuws