​​

4 Vooroordelen over maatwerksoftware (en waarom het vooroordelen zijn)

Met standaardsoftware krijg je – de naam zegt het al – standaardoplossingen. Daar is in veel gevallen niets mis mee. Maar als het om je bedrijfsprocessen gaat, past een stuk maatwerk toch vaak net even beter. Daarmee kun je tijd besparen, de foutkans terugbrengen of simpelweg het werk van je engineers net even leuker maken. Over maatwerk bestaan nogal wat vooroordelen. In dit blog maken we daar korte metten mee.

1 Maatwerk is duur

Het eerste argument dat wij vaak horen is dat maatwerk duur zou zijn. ‘Die IT-projecten vliegen altijd uit de bocht.’ ‘Die begrote tienduizend wordt uiteindelijk vast dertigduizend’ of ‘Die ene ton, dat worden er vast meerdere. ‘Softwareontwikkeling? Het is een bodemloze put.’ Fout, fout, fout. Maatwerk kost helemaal niets. Ik hoor je denken: ‘Maar Frank, werken jullie dan voor niets?’ Nee, natuurlijk werken wij niet voor niets, maar als je kiest voor een slimme, toekomstbestendige maatwerkoplossing, levert dat geld op. En als je het goed doet, levert het meer op dan je erin stopt. Innoveren – en daarmee investeren – moet renderen. En als de software goed aansluit op jouw behoeften, bespaart het je keer op keer tijd, energie… en geld.

2 Maatwerk is alleen voor de grote reuzen

Ook leven veel ondernemers in de veronderstelling dat het laten ontwikkelen van maatwerk alleen is weggelegd voor de grote bedrijven. Ook dat is niet waar. Maatwerksoftware ligt binnen handbereik voor alle bedrijven, van éénpitter tot grote corporate. Dit ligt een beetje in het verlengde van het vorige punt: de bedrijfsomvang is niet relevant, het gaat erom wat je eruit haalt. Slimme oplossingen zijn vaak in heel simpele dingen te vinden.

3 Maatwerk is moeilijk te updaten

Een ander hardnekkig misverstand is dat maatwerksoftware moeilijk is te updaten. Dat je je software moet onderhouden, is een ding dat zeker is. Als je een pakket van Microsoft afneemt, wordt die immers ook regelmatig geüpdatet. Andere IT-oplossingen hebben ook onderhoud nodig. Tenslotte moet je je machines ook onderhouden om te zorgen dat ze blijven draaien. Maar als zo’n IT-oplossing op een slimme manier is ontwikkeld, is deze toekomstbestendig. En daar horen pijnloze updates zeker bij.

4 Maatwerk maakt mij afhankelijk van mijn leverancier

Tenslotte is er nog de misvatting dat maatwerk je afhankelijk maakt van je leverancier. Dat ligt helemaal aan je eigen wensen – en natuurlijk aan de partner waar je voor kiest en de afspraken die je samen maakt. Als jij van A tot Z ontzorgd wil worden, dan zal de juiste partner je vertellen dat dat kan. Maar als jij aangeeft dat je de software liever in huis wil laten onderhouden en dat je alleen voor het echte grote onderhoud, uitbreidingen of nieuwe ontwikkelingen op je partner wil vertrouwen, dan moet dat gewoon mogelijk zijn.

Meer weten?

Nieuwsgierig hoe we met een maatwerkoplossing – klein of groot, eenvoudig of complex – jouw organisatie verder kunnen helpen? We denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met ons op via 06 – 38 14 14 12 of mail naar frank@vroba.nl.

Frank Montrée

Ander nieuws